Întrucât lunile de vară reprezintă perioada concediilor pentru majoritatea persoanelor, călătoria cu avionul sau doar schimbarea altitudinii (așa cum se întâmplă în cazul unei excursii la munte) influențeză aparatura medicală (glucometre, senzori glicemie, pompe de insulină) necesară pacienților cu diabet.
1. Glucometrele
Majoritatea glucometrelor actuale folosesc reacția glucozoxidazei pentru determinarea glicemiei din sângele capilar. Prin urmare, acesta reactie este dependentă de presiunea parțială a oxigenului din atmosferă. La fiecare 300 m altitudine în plus, glucometrul va arăta o glicemie cu 1-2% mai mică decât în realitate. [1] Prin urmare, există riscul ca în avion glucometrul să indice o glicemie mai mică sau chiar hipoglicemie (este foarte important în aceste situații ca pacientul să fie atent la simptome pentru a putea confirma o valoare hpoglicemică indicată de glucometru), în funcție de valoarea presiunii parțiale a oxigenului din cabină.
2. Pompele de insulină
Variațiile rapide de altitudine (așa cum se întâmplă în timpul unei călătorii cu avionul) au dus la o incidență crescută a hipoglicemiilor la pacienții tratați cu pompă de insulină, prin descărcări neintenționate de insulină prin setul de infuzie.[2] Cauza este legată fie de prezența bulelor de aer în circuitul setului de infuzie fie de mecanismul intern al pompei. Recomandarea este ca pe timpul decolării și aterizării pompa să fie deconectată, ulterior fiind reatașată când avionul a atins altitudinea de croazieră sau a aterizat. Situația se poate întâlni și în cazul telecabinelor sau altor mijloace de transport al căror traseu include variații mari și rapide de altitudine.
3. Senzorii de glicemie
Majoritatea senzorilor glicemici disponibili pe piața europeană folosesc glucozoxidarea, însă, impactul asupra lor nu a fost demonstrat oficial în suficiente studii. [3] Datorită faptului că atât senzorul poate fi afectat, cat mai ales glucometrul, nu sunt recomandate calibrari ale senzorului pe perioada zborului.
Antidiabeticele orale nu sunt afectate de variații ale altitudinii și presiunii atmosferice.
Penurile de insulină pot de asemenea înregistra scurgeri de insulina prin ac în timpul schimbărilor rapide de altitudine, însă efectuarea priming-ului penului înainte de injecție (Despre insulin priming puteți citi urmând linkul https://www.facebook.com/SanamedRo/posts/663159793866867:0) elimină riscul de administrare incompletă sau excesivă a dozei datorită variațiilor de altitudne/presiune/temperatură.
Bibliografie:
1. Tang Z, Louie RF, Lee JH, Lee DM, Miller EE, Kost GJ. Oxygen effects on glucose meter measurements with glucose dehydrogenase- and oxidase-based test strips for point-of-care testing. Crit Care Med. 2001;29(5):1062–1070.
2. King BR, Goss PW, Paterson MA, Crock PA, Anderson DG. Changes in altitude cause unintended insulin delivery from insulin pumps: mechanisms and implications. Diabetes Care. 2011;34(9):1932–1933.
3. Jendle J, Adolfsson P, Örnhagen H, Shad R, Cooper K, Gautham R. Glucose sensor performance during pressure changes. Diabetologia. 2011;54(Suppl 1):S396